23948sdkhjf

Detailhandlen tester DNA-spray

Tre af de største aktører i detailhandlen indleder i samarbejde med Dansk Erhverv, Sikkerhedsbranchen og Rigspolitiet et testforløb af DNA-spray mod røverier i detailbranchen.
En række butikker under Dansk Supermarked, Coop og Reitan (7-Eleven) har netop igangsat et testforløb af DNA-spray, der skal være med til at sikre butikker mod røverier.

Forsøger en person at begå et røveri, vil han eller hun blive sprayet med en DNA-væske, som ikke umiddelbart kan fjernes fra hverken tøj eller hud i 5-6 uger. Politiet har herefter mulighed for at kontrollere mistænkte personer med en UV lampe, og på den måde forbinde gerningsmanden med gerningsstedet via en unik kode i væsken.

- Samarbejdet i detailhandlen i forbindelse med det planlagte testforløb med DNA-spray er et klart udtryk for, at vi i Danmark har en detailbranche, som er dygtig til at samarbejde om at finde nye metoder til at bekæmpe røverier i detailbranchen. Der ligger forud for aktiveringen af de nye sikringer mange arbejdstimer bag, men butikkerne er nu klar til nu at teste effekten af DNA-sprayen i praksis, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Branchen har gennem en længere periode efterspurgt muligheden for at teste DNA-spray mod røverier, og hos Dansk Erhverv ser man frem til resultaterne fra testforløbet af DNA-spray, der allerede i dag benyttes af butikker i ca. 30 lande.

- Vi har rigtig gode forventninger til testforløbet. Samtidig er vi dog nødt til at se den fulde effekt af sikringen, før vi begynder at komme med endelige anbefalinger til butikkerne. Præcis ligesom man jo sædvanligvis først køber bilen, når man har haft mulighed for at prøvekøre den, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock.

Danskerne vil se skilte med teksten ”Sikret mod røveri! Advarsel! DNA-spray” i vinduerne på de butikker, der i øjeblikket tester DNA-sprayen mod røverier. Det indbefatter bl.a. 7-Eleven, Netto og Irma i København.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113